Ga naar de inhoud

Mijn medewerker meldt zich ziek, maar ik heb twijfels. Wat nu?

Mijn medewerker meldt zich ziek, maar ik heb twijfels. Wat nu?

Ik denk dat mijn medewerker helemaal niet ziek is. Wat moet ik doen?

Als werkgever wil je er zijn voor je mensen. Goed contact en vertrouwen zijn de basis van goed werkgeverschap. Toch kan het gebeuren dat een ziekmelding je verrast of niet terecht voelt. Misschien speelt er een arbeidsconflict, of meldt iemand zich vaker ‘strategisch’ ziek. Wat mag je dan doen? Wat moet je doen?

👉  Blijf vooral met elkaar in gesprek. Een open gesprek kan veel onduidelijkheid of wantrouwen wegnemen. Zeker bij herhaald kort verzuim kan een frequent verzuimgesprek helpen om patronen te bespreken en verwachtingen uit te spreken.

In dit kennisdocument leggen we stap voor stap uit wat je als werkgever kunt doen, met heldere verwijzingen naar de wet én praktische tips uit de praktijk.

Wat zegt de wet?

Volgens de Wet verbetering poortwachter (Wvp) en het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:629 BW) heeft een werknemer recht op loondoorbetaling bij ziekte. Daarvoor is niet vereist dat jij als werkgever de ziekte ‘geloofwaardig’ vindt. Het oordeel over de arbeids(on)geschiktheid ligt niet bij jou, maar bij de bedrijfsarts of arbodienst.

Belangrijk: Jij mag als werkgever niet vragen wát je medewerker precies mankeert. De privacyregels (AVG, Uitvoeringswet AVG) verbieden dat. Wat je wel mag, is met je medewerker een goed gesprek voeren. Om gezamenlijk de oplossingen te vinden.

Wie beoordeelt of iemand écht ziek is?

Alleen de bedrijfsarts mag beoordelen of de medewerker wel of niet arbeidsongeschikt is. Als je twijfelt aan de ziekmelding, is dus de eerste stap: een melding maken op ZekerArbo Online of in je verzuimportaal.

Praktische stappen bij twijfel

1. Blijf professioneel en objectief

Ga niet in discussie over de vraag of iemand écht ziek is. Laat het oordeel over aan de (bedrijfs)arts. Houd het contact zakelijk, en blijf zo goed mogelijk in contact met je medewerker. Zeg bijvoorbeeld:

“Je hebt je ziekgemeld. Zoals altijd geef ik dit door aan onze arbodienst. Die zal beoordelen wat er mogelijk is.”

Nodig uit om samen tot oplossingen te komen, dit mag altijd, ook voor de 1e afspraak bij de arbodienst

2. Licht je arbodienst in

Neem contact op met je inzetbaarheidscoach.

Geef bij de ziekmelding aan dat je twijfelt aan de reden van de ziekmelding. Je kunt context geven, zoals spanningen op de werkvloer of eerdere patronen. De (bedrijfs)arts kan hier rekening mee houden in de beoordeling.Aan de hand van dat gesprek wordt de route bepaald.

👉  Zeker bij twijfel is het belangrijk om snel duidelijkheid te krijgen. De (bedrijfsarts) beoordeelt of er sprake is van arbeidsongeschiktheid

4. Conflict? Overweeg een interventie

Is er een (dreigend) arbeidsconflict? Dan kan een conflict leiden tot spanningsklachten en daarmee tot langdurige uitval. De (bedrijfs)arts kan dit signaleren en bijvoorbeeld voorstellen om een onafhankelijke conflictbegeleider of externe mediator in te schakelen. ZekerArbo werkt samen met GIMD. Zij bemiddelen tussen alle betrokken partijen.

5. Vraag zo nodig een deskundigenoordeel aan bij UWV

Als je het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts, kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Dit kan op basis van artikel 7:629a BW. Meer info vind je op de site van UWV.

Let op deze valkuilen

  • Geen loondoorbetaling stoppen op eigen initiatief.
    Je mag niet zomaar stoppen met het betalen van loon. Alleen bij ernstige vermoedens van misbruik kun je actie ondernemen. Kijk hiervoor op de website van het UWV.
  • Geen medische vragen stellen.
    Je mag wel vragen:
    “Wat zijn de contactgegevens waar op je te bereiken bent?”
    “Wat is je inschatting van de duur?”
    “Ben je bereikbaar voor de bedrijfsarts?”
    “Kom je langs voor een kopje koffie?”
    “Kan ik je ergens bij ondersteunen, kan ik iets voor je betekenen?”

Checklist voor werkgevers

✅ Heb je de ziekmelding ontvangen van je medewerker?
✅ Geef de ziekmelding melding door je verzuimportal.
✅ Bespreek je twijfel met de inzetbaarheidscoach (IC).
✅ Met de IC-er wordt de verdere dienstverlening afgestemd.
✅ Noteer alles zorgvuldig, leg de afspraken met je medewerker vast in het verzuimdossier.
✅ Vraag eventueel een deskundigenoordeel aan via UWV.

ZekerArbo helpt je verder

Twijfel je over hoe te handelen? Neem contact op met je vaste casemanager of inzetbaarheidscoach van ZekerArbo. We denken mee, zonder oordeel en helpen je op koers te blijven in een soms lastige situatie.