Hoe voorkom je dat jouw medewerker frequent uitvalt?

Gemiddeld hebben medewerkers één verzuimmelding per jaar. En doorgaans duurt dit een ongeveer één week. Maar wat als jouw medewerker al vaker is uitgevallen? In dit document vind je enkele handreikingen en tips om (langdurig) frequent verzuim te voorkomen en op te lossen.
Grip op frequent verzuim
Er is sprake van frequent verzuim als een medewerker binnen één jaar drie of meer keer uitvalt. Daarbij kan frequent verzuim een voorbode zijn van langdurig verzuim. Werkgevers en medewerkers zijn zich hier vaak niet bewust. Het is dan ook zinvol om structureel gesprekken te voeren om grip te houden op frequent verzuim en mogelijk lang verzuim te voor komen. Dit kun je zelf doen of met ondersteuning.
Een gesprek met jouw medewerker
Doel van een gesprek met jouw medewerker is om werkgerelateerde factoren te achterhalen en acties te ondernemen om een volgende verzuimmelding te voorkomen. Frequent verzuim is namelijk in veel gevallen beïnvloedbaar.
Wanneer ga je in gesprek?
Voer een frequent verzuimgesprek pas op het moment dat een medewerker weer helemaal aan het werk is. En niet zolang de medewerker nog niet volledig hersteld is.
Wat is het doel van het gesprek?
Leg uit dat je samen met jouw medewerker op een rij wil zetten of er beïnvloedbare factoren zijn op de werkvloer die kunnen worden opgelost. En welke acties je kunt afspreken om een volgende verzuimmelding te voorkomen.
Hoe stimuleer je bewustwording?
Leg de feiten op tafel. Geef de medewerker een overzicht van de exacte perioden. En bespreek wat onverwachte frequente uitval voor het werk en de directe collega’s betekent. Het is belangrijk dat de medewerker zich veilig en niet aangevallen voelt.