Ga naar de inhoud

Hoe voorkom je dat jouw medewerker frequent uitvalt?

Hoe voorkom je dat jouw medewerker frequent uitvalt?

Gemiddeld hebben medewerkers één verzuimmelding per jaar. En doorgaans duurt dit een ongeveer één week. Maar wat als jouw medewerker al vaker is uitgevallen? In dit document vind je enkele handreikingen en tips om (langdurig) frequent verzuim te voorkomen en op te lossen.

 

Grip op frequent verzuim

Er is sprake van frequent verzuim als een medewerker binnen één jaar drie of meer keer uitvalt. Daarbij kan frequent verzuim een voorbode zijn van langdurig verzuim. Werkgevers en medewerkers zijn zich hier vaak niet bewust. Het is dan ook zinvol om structureel gesprekken te voeren om grip te houden op frequent verzuim en mogelijk lang verzuim te voor komen. Dit kun je zelf doen of met ondersteuning.

Een gesprek met jouw medewerker

Doel van een gesprek met jouw medewerker is om werkgerelateerde factoren te achterhalen en acties te ondernemen om een volgende verzuimmelding te voorkomen. Frequent verzuim is namelijk in veel gevallen beïnvloedbaar.

Wanneer ga je in gesprek?

Voer een frequent verzuimgesprek pas op het moment dat een medewerker weer helemaal aan het werk is. En niet zolang de medewerker nog niet volledig hersteld is.

Wat is het doel van het gesprek?

Leg uit dat je samen met jouw medewerker op een rij wil zetten of er beïnvloedbare factoren zijn op de werkvloer die kunnen worden opgelost. En welke acties je kunt afspreken om een volgende verzuimmelding te voorkomen.

Hoe stimuleer je bewustwording?

Leg de feiten op tafel. Geef de medewerker een overzicht van de exacte perioden. En bespreek wat onverwachte frequente uitval voor het werk en de directe collega’s betekent. Het is belangrijk dat de medewerker zich veilig en niet aangevallen voelt.

Bespreek de volgende vragen

  • Zijn er zaken op of tijdens het werk die ervoor zorgen dat je sneller uitvalt?
  • Ondervind je problemen in de afstemming tussen privé en werk?
  • Wat zou ik als werkgever kunnen doen zodat je minder snel uitvalt?
  • Wat zou je als medewerker kunnen doen zodat je minder snel uitvalt?
  • Welke afspraken kunnen we met elkaar maken?
  • Moet er eventueel hulp worden ingeschakeld? En zo ja, welke?

Doorvragen

Als de medewerker niet direct verband legt tussen het frequente verzuim en beïnvloedbare werkfactoren, kun je voorzichtig doorvragen. Je gaat op zoek naar het probleem achter het probleem. Dit kan zijn werkdruk, de fysieke belasting, de werkrelatie met of ondersteuning van leidinggevende en collega’s, ondersteuning en/ of belemmering van de thuissituatie, de mate waarin de medewerker zelf invloed kan uitoefenen op de belastende en/of belemmerde factoren, de motivatie van waaruit de medewerker werkt.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Jullie zijn als medewerker en werkgever samen verantwoordelijk zaken aan te pakken die frequent verzuim kunnen beïnvloeden. Maak een vervolgafspraak als tijdens het gesprek belangrijke punten naar boven komen die meer aandacht nodig hebben, en om gemaakte afspraken te evalueren. Daarnaast is het belangrijk om afspraken samen vast te leggen en te benoemen wie welke activiteit onderneemt op welk moment. Zo voorkom je misverstanden en draag je gezamenlijk de verantwoordelijkheid.

Eenvoudig toegang tot extra ondersteuning

In de meeste gevallen is een goed gesprek de oplossing. Soms lukt het niet, of is het te lastig om samen het juiste gesprek te voeren. Dan is het fijn als je extra hulp of ondersteuning krijgt. Dit kan met een driegesprek met een inzetbaarheidscoach of een interventie uit het netwerk van onze partner Zorg van de Zaak.

Driegesprek met de inzetbaarheidscoach

Als je behoefte hebt aan ondersteuning en de situatie niet ingewikkeld is, is in veel gevallen een eenmalig driegesprek onder begeleiding van onze inzetbaarheidscoach voldoende. Bij complexe situaties wordt het driegesprek drie keer ingezet, waarbij er met de medewerker een persoonlijk actieplan wordt opgesteld. Dit noemen we het Duurzaam@Work Plan. Het Duurzaam@Work Plan is onderdeel van een bewustwordingsproces van de medewerker met als doel duurzaam inzetbaar te worden. Indien nodig schakelen we de bedrijfsarts in wanneer zich specifieke vragen voordoen die alleen deze professional kan beantwoorden.

Interventies uit het netwerk

Vaak is er niet één oorzaak voor frequent of langdurig verzuim, en is er verdere ondersteuning nodig. Door de verbinding die ZekerArbo heeft met Zorg van de Zaak Netwerk heb je via www.snelverwijspunt.nl eenvoudig toegang tot een veelvoud aan interventies. Deze zijn gericht op het verhogen van de inzetbaarheid, beperken van verzuim en medewerkers gezonder te laten werken. Zo kan mindcoaching helpen bij werkgerelateerde vraagstukken en kortlopende trajecten in bedrijfsmaatschappelijk werk bij afstemmings problemen in de werk­ en privébalans. Natuurlijk helpen onze professionals je graag verder en kunnen zij je het beste adviseren over de inzet van passende interventies

Meer informatie

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met je klantteam of inzetbaarheidscoach, nadat je de postcode van je bedrijf hebt ingevuld.