Ga naar de inhoud

Rol Inzetbaarheidscoach & optionele Casemanagementmodule

De inzetbaarheidscoach: de schakel in duurzame inzetbaarheid

Regelmatig krijgen wij vragen over de rol van onze inzetbaarheidscoach (IC). En terecht, want deze professional speelt een belangrijke rol in de begeleiding van werkgevers bij verzuim én bij het versterken van inzetbaarheid.

Onze inzetbaarheidscoach is er niet om het over te nemen, maar om werkgevers te helpen regie te houden – praktisch, betrokken en met kennis van de Wet verbetering poortwachter.

 

Wat doet de inzetbaarheidscoach precies?

Onze inzetbaarheidscoach (IC):

  • Neemt direct contact op met de werkgever zodra deze dat aangeeft bij de ziekmelding via onze online uitvraag.
  • Neemt uiterlijk op dag 8 contact op als de verwachting is dat het verzuim langer dan zes weken gaat duren.
    • Tijdens deze intake verzuim brengt de IC in kaart wat de werkgever nodig heeft aan begeleiding.
    • Werkgevers die nog weinig ervaring hebben met verzuimbegeleiding, krijgen extra ondersteuning.
    • De IC leert werkgevers stap voor stap om meer eigen regie te voeren in het proces.
  • Verder volgt de IC de wettelijke en praktische momenten in het verzuimproces:
  • Rond week 8: afstemming over het Plan van Aanpak.
  • Rond week 26: een dossiercheck op volledigheid en inzet van interventies. Als er iets mist, neemt de IC contact op met de werkgever om te bespreken wat nodig is.
  • Rond week 49: evaluatie van het eerste ziektejaar, inclusief het bepalen van de begeleiding voor het tweede jaar.
  • Rond week 86: bespreking van de WIA-aanvraag.

Tussendoor blijft de inzetbaarheidscoach altijd in contact, afgestemd op de behoefte van de werkgever. Dus ook tussen week 8 en week 26 kan er contact zijn als de situatie daar om vraagt.

In alle gevallen staat er een vast contactpersoon voor je klaar als je wilt sparren over ingewikkelde casuïstiek of extra hulp nodig hebt.

Klik hier voor meer informatie over onze inzetbaarheidscoaches

 

Optionele ondersteuning: de Casemanagementmodule

Voor werkgevers die graag meer aandacht en controle willen bij verzuim, is er de Casemanagementmodule (beschikbaar vanaf abonnement MKB FiT Basis +). Daarmee wordt de inzet van de IC uitgebreid met extra begeleiding en checkmomenten.

Met deze module krijgt de werkgever extra ondersteuning bij:

  • Het opstellen van het concept-Poortwachterdocument Plan van Aanpak;
  • Coaching bij arbeidsverzuim, inclusief een korte check voor vervroegde WIA;
  • Het opstellen van het concept-Poortwachterdocument Eerstejaarsevaluatie;
  • Een check op tijdige inzet van spoor 2 binnen het re-integratietraject.

Zo zorgen we er samen voor dat verzuimbegeleiding niet alleen aan de regels voldoet, maar ook écht bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid.