Ga naar de inhoud

De eerste stappen bij een verzuimmelding
Eén vraag voor de zekerheid

mijn zorg van de zaak

De eerste stappen na een verzuimmelding: snel en zonder gedoe

Wanneer een medewerker uitvalt, wil je weten wat er speelt. Is het een kwestie van een paar dagen rust, of vraagt de situatie om meer? Bij ZekerArbo pakken we het direct op – zonder gedoe, maar wel met zekerheid. Door jou en je medewerker er vroeg bij te betrekken, krijgen we snel zicht op wat nodig is. Samen zorgen we ervoor dat bijzonderheden op tijd boven tafel komen, zodat de eventuele re-integratie soepel verloopt en onnodige stappen worden voorkomen.

Actief aan de slag, zonder afwachten

Bij ZekerArbo wachten we niet af tot de Wet verbetering Poortwachter actie eist. Wij kijken meteen wat écht nodig is en welke stappen jouw situatie vraagt. Deze actieve aanpak helpt je verder en voorkomt onnodige bureaucratie.

Snel inzicht met één vraag

Drie dagen na de verzuimmelding ontvang je samen met de medewerker een e-mailuitnodiging om één simpele vraag te beantwoorden. Via een beveiligde pagina op Zorg van de Zaak, waar wij onderdeel van zijn, kun je het antwoord invullen. Zo weten we snel waar we aan toe zijn, en kunnen we direct de juiste ondersteuning bieden.

Extra informatie

Vervolgens ontvangen werkgever en medewerker een bericht, of neemt Zorg van de Zaak telefonisch contact op als dit nodig is. Het bericht bevat algemene informatie over wat werkgever en medewerker zelf kunnen doen, welke acties Zorg van de Zaak onderneemt en contactinformatie voor verdere vragen. Het moment is afhankelijk van de situatie, maar is uiterlijk binnen drie weken.

De juiste vervolgstap

De antwoorden van werkgever en medewerker combineren we met andere gegevens. Het gaat dan om factoren waarvan we weten dat ze een rol spelen bij de kans op langdurig verzuim. Het resultaat is een compleet beeld voor het bepalen van de juiste vervolgstap. Bij een verwachte afwezigheid van enkele dagen, is actie (nog) niet direct nodig. Terwijl tijdig ingrijpen het verwachte langdurend verzuim kan voorkomen of beperken. Uiteraard houden we er altijd rekening mee dat het in de praktijk soms anders loopt dan verwacht.

Tip! Het is belangrijk dat wij het juiste e-mailadres hebben van jou én jouw medewerker. Maak je gebruik van Zorg van de Zaak Online? Controleer dan direct of de gegevens nog kloppen.

Veelgestelde vragen

Wat is de Online Uitvraag?

Wij vinden het belangrijk om te luisteren wat werkgever en medewerker nodig hebben voor de werkhervatting. In het ene geval betekent dit dat onze betrokkenheid niet direct nodig is omdat de medewerker maar kort afwezig is. In het andere geval is er snel telefonisch contact nodig om te voorkomen dat er langdurig verzuim ontstaat. Bijvoorbeeld door factoren op het werk of in de afstemming tussen werk en privé die de re-integratie beïnvloeden.

Met de online uitvraag doen we dit. Door werkgever en medewerker al op dag drie te vragen naar hun inschatting over de werkhervatting kunnen we onnodige acties voorkomen en vroegtijdig lang verzuim aanpakken.

Waarom hebben ZekerArbo en Zorg van de Zaak de online uitvraag ontwikkeld?

Wij geloven dat de betrokkenheid van werkgever en medewerker essentieel is om samen te werken aan vitale en gezonde organisaties. Dit betekent dat we in een partnerschap samenwerken met onze klanten door te luisteren naar wat er nodig is voor het bevorderen van de re-integratie en het leveren van maatwerk. De online uitvraag maakt dit mogelijk in het begin van het verzuimproces.