Ga naar de inhoud

Problemen oplossen vraagt om een gezamenlijke inspanning

Problemen oplossen vraagt om een gezamenlijke inspanning

Het is belangrijk dat werkgever en medewerker regelmatig met elkaar in gesprek gaan en blijven. Over werk maar ook over andere zaken. Soms spelen er problemen en is het lastig om ze bespreekbaar te maken. Toch is dit een belangrijke eerste stap om problemen op te lossen en niet onnodig groter te laten worden dan ze zijn.

Problemen op tafel leggen

Onbesproken problemen kunnen leiden tot onderlinge frustratie, onbegrip en conflicten. De medewerker ervaart meer stress en spanning, met als mogelijk gevolg meer gezondheidsklachten. De werkgever maakt zich zorgen om het welzijn van de medewerker maar weet geen ingang voor een gesprek te vinden. Voor beide partijen is dit niet goed. Daarom adviseren wij om problemen niet uit de weg te gaan, ze op tafel te leggen en gezamenlijk een oplossing te vinden. Hieronder vind je tips om met elkaar in gesprek te gaan en welke stappen er nodig zijn om een oplossing te vinden.

 

Tips voor de werkgever

  • Plan een gesprek in met de medewerker en reserveer voldoende tijd.
  • Geef duidelijk je zorg(en) aan.
  • Maak duidelijk welke gevolgen dit heeft voor jou als werkgever of leidinggevende.
  • Geef aan dat je samen naar een oplossing wil toewerken en welk doel je wilt bereiken.
  • Zorg dat je in het gesprek de bezwaren van de medewerker hoort, erkent en begrijpt.
  • Erken en waardeer de bijdrage en prestaties van de medewerker.
  • Vraag de medewerker om aan te geven wat voor hem of haar nodig is om het doel te bereiken. Wat kan de medewerker daarin zelf bijdragen? Welke ondersteuning is eventueel nodig? En binnen welk tijdpad dit kan worden gerealiseerd?

Tips voor de medewerker

  • Ga op tijd in gesprek met je werkgever. Het negeren van problemen leidt vaak alleen maar tot grotere problemen.
  • Als je zelf wordt uitgenodigd, kun je altijd vragen waar het gesprek over gaat zodat je het gesprek kunt voorbereiden.
  • Geef duidelijk aan welke zorgen je hebt.
  • Werk samen met je werkgever aan oplossingen en maak goede werkafspraken.
  • Heb je ondersteuning nodig bij het gesprek? Schakel dan een vertrouwenspersoon in.
  • Maak een afspraak met de bedrijfsarts als er medische zaken zijn die de inzetbaarheid beïnvloeden.

Onderwerpen om over in gesprek te gaan

  • Overbelasting door werk.
  • Onvoldoende werkplezier.
  • Moeizame samenwerking met collega’s of leidinggevende.
  • Pesten, agressie of discriminatie op de werkplek.
  • Moeite met veranderingen in de organisatie zoals een reorganisatie.
  • Privézorgen of -taken waardoor de balans tussen werk en privé onder druk komt te staan.
  • Kennis en/of vaardigheden sluiten niet meer aan bij wat nodig is in de functie.
  • Verschil van mening over werkprestatie.

In drie stappen naar een oplossing

  1. Samen in gesprek
    Ga met elkaar in gesprek en gebruik de tips voor medewerker en werkgever. Komen jullie er samen niet uit? Schakel dan ondersteuning in voor een driegesprek.
  2. Ondersteuning in driegesprek
    Bij een driegesprek is, naast de werkgever en de medewerker, een onafhankelijke partij aanwezig. Dit kan iemand uit de eigen organisatie zijn. Is dit niet mogelijk of wenselijk? Een inzetbaarheidscoach van ZekerArbo biedt uitkomst voor het begeleiden van een gesprek zonder arbeidsconflict. Wanneer er wel sprake is van een arbeidsconflict is andere begeleiding nodig, bijvoorbeeld mediation. Ook hierbij kan ZekerArbo helpen.
  3. Specifieke ondersteuning
    Als er problemen op het werk of in de werk-privé balans spelen, kan coaching een belangrijk instrument zijn. Soms spelen medische vraagstukken in relatie tot werk een (mogelijke) rol. Schakel de praktijkondersteuner bedrijfsarts tijdig in om samen tot de juiste vervolgstappen te komen.

Incidenteel

Als het niet lukt om er samen uit te komen

Ondanks meerdere pogingen om de problemen bespreekbaar te maken en op te lossen, lukt dit niet altijd. Als jullie er samen niet uitkomen, neem dan een besluit. Accepteer de situatie of maak afspraken over een andere vorm van samenwerking of afscheid. Vergeet niet de bedrijfsarts in te schakelen bij medische vraagstukken die gevolgen hebben voor werk.