3. Hoe breng je jouw organisatie in kaart?
Voor jou, als MKB-werkgever, is het essentieel om systematisch en praktisch in kaart te brengen waar de balans niet goed zit:
a) Gebruik een methode of instrument
Met behulp van slimme tools en methoden zoals de confetti-methode biedt ZekerArbo inzicht in de daadwerkelijke werkbeleving van medewerkers. Dit kan door middel van wekelijkse, korte en luchtige vragenlijsten die zorgen voor een continu beeld van het werkgeluk.
De aanpak rust op wetenschappelijke modellen die 15 drijfveren van werkgeluk omvatten, waaronder zingeving, groei, verbinding en plezier.
Regelmatige, korte metingen geven direct inzicht in wat er leeft op de werkvloer, zodat de organisatie kan inspelen op de actuele behoeften van medewerkers.
b) Enquête & dialoog
Laat medewerkers meedenken:
- Vraag: “Wat geeft jou energie op je werk?” en “Wat zorgt ervoor dat je energie verliest?”.
- Organiseer gesprekken of workshops waarin teams bespreken wat zij ervaren als energievreters en energiegevers.
- Gebruik korte polls of feedbackmomenten om continu bij te sturen.
c) Monitoren & evalueren
- Stel meetbare indicatoren: verzuimcijfers, frequentie van klachten over werkdruk, medewerkertevredenheid, verloop.
- Meet bijvoorbeeld periodiek hoe medewerkers het ervaren qua autonomie, rolduidelijkheid, werkdruk.
- Gebruik cijfers om te bepalen wat verbetering oplevert (minder verzuim, hogere productiviteit, meer betrokkenheid).