Wat heb je aan een RI&E als je ermee aan de slag gaat? In dit tweede deel neemt Ruben je mee in de praktijk van mkb-bedrijven die met relatief simpele oplossingen grote stappen zetten, bijvoorbeeld als het gaat om fysieke veiligheid en mentale belasting. Zo ontdek je hoe kleine veranderingen een groot verschil maken.
Ruben, je vertelde dat een RI&E helpt om risico’s te zien én aan te pakken. Maar hoe werkt dat nou concreet in een mkb-bedrijf?
“Een RI&E begint met goed kijken: wat kan er misgaan op de werkvloer? Dat gaat niet alleen over machines of trappen. Ook werkdruk, agressie of onduidelijkheid in taken zijn risico’s. Die zet je op een rij, van groot naar klein. Daarna maak je een plan van aanpak. Daarin staat: wat gaan we doen, wie doet het en wanneer?”
Een RI&E begint met goed kijken
Klinkt eigenlijk best behapbaar.
“Dat is het ook. En je hoeft het niet alleen te doen. ZekerArbo helpt bijvoorbeeld bij het opstellen van de RI&E. En als je een erkend branchespecifiek instrument gebruikt en minder dan 25 mensen in dienst hebt, hoef je de RI&E niet eens te laten toetsen. Het belangrijkste is: je ziet waar de risico’s zitten, en je gaat er iets mee doen.”
Heb je voorbeelden van bedrijven die hiermee echt verschil hebben gemaakt?
“Zeker. Een bedrijf ontdekte via de RI&E dat er te weinig tilhulpmiddelen waren in het magazijn. Medewerkers kregen daardoor rugklachten. Met een paar slimme hulpmiddelen was dat opgelost. Of neem een metaalbedrijf dat beter is gaan afzuigen bij laswerk. Minder lasrook, gezondere medewerkers. Dat soort aanpassingen kosten vaak weinig, maar leveren veel op.”
En ook mentale risico’s komen dus in beeld?
“Ja, en dat is hard nodig. Bij een dierenkliniek vroeg men in de RI&E hoe medewerkers het leidinggeven ervaarden. Men ervaarde stress tengevolge van het leidinggeven. Dit bespreken tijdens werkoverleg en duidelijke afspraken maakten veel verschil. Bij een reclamebureau werd de werkdruk aangepakt na signalen van overbelasting. Minder uitval, meer energie. Dat zijn directe winsten. En het mooie is: medewerkers voelen zich ook echt gehoord. Dat werkt door in de sfeer én in het werkplezier.”
Volgende week
In deel 3 vertelt Ruben hoe goed werkgeverschap loont. En hoe jouw verzekeraar meekijkt.