Remco, jij werkt inmiddels een jaar bij ZekerArbo. Wat zie je gebeuren in het contact met klanten?
“Het klinkt misschien gek, maar het is soms lastig om écht structureel in gesprek te blijven. De meeste ondernemers schakelen hun arbodienst pas in als er iets aan de hand is. Bijvoorbeeld bij langdurig verzuim, en dat gebeurt gemiddeld eens in de zes, zeven jaar. Terwijl wij juist geloven in preventie. In aandacht voor de mensen die wél aan het werk zijn.”
Wat bedoel je precies met ‘collectieve gezondheid’?
“We willen af van het idee dat arbodienstverlening iets reactiefs is. Gezondheid en inzetbaarheid zijn van iedereen. Daar moet je samen aan bouwen. Dat idee sluit mooi aan bij de beweging waar ons netwerk (Zorg van de Zaak) nu mee bezig is: Zorg voor de Zaak netwerk wordt COLBE, dat staat voor Collective Betterment. Oftewel: samen beter worden. Niet alleen op individueel niveau, maar als geheel. Als team, als bedrijf, als maatschappij.”
En wat betekent dat concreet voor ZekerArbo?
“Dat we niet alleen diensten leveren, maar ook willen luisteren. Niet alleen zenden, maar ook ophalen. We sturen nieuwsbrieven, doen klantonderzoek, bieden trainingen aan… maar we merkten: het is nog te veel eenrichtingsverkeer. Terwijl we veel liever sámen willen optrekken met onze klanten en partners, zoals verzekeraars, volmachten en assurantietussenpersonen.”
En toen kwam het idee voor de ‘Vrienden van ZekerArbo’?
“Ja! Ik dacht: wat als we niet voor klanten werken, maar met ze? Geen formele klantenpanels of saaie evaluaties, maar een betrokken groep ondernemers, verzekeraars en HR-professionals die actief met ons meedenkt. Mensen die midden in het MKB staan en vanuit hun eigen ervaring kunnen zeggen: dit werkt wel, dit juist niet.”
Ik dacht: wat als we niet voor klanten werken, maar met ze?
Hoe ziet dat er straks uit?
“We willen een paar keer per jaar samenkomen met die groep. Denk aan een klantarena, of ledenraad zoals bij de Rabobank. We bespreken thema’s die voor ondernemers echt relevant zijn: hoe ga je om met mentale klachten? Wat heb je nodig om verzuim te voorkomen? Welke trends zie jij in je eigen organisatie?
Wij zorgen voor een fijne setting, interessante sprekers, goed eten én een passende beloning. Want ieders tijd is waardevol.”
Wat hoop je dat eruit komt?
“Dat we samen tot inzichten komen die we nooit alleen hadden kunnen bedenken. Dat we onze dienstverlening verbeteren op basis van wat er écht speelt. En dat we als collectief verschil maken in de gezondheid van werkend Nederland. Te beginnen bij het MKB.”
Wie zoek je precies?
“Ondernemers, HR-professionals, leidinggevenden en verzekeraars; mensen die geloven in samenwerken. Je hoeft geen expert te zijn, als je maar wil meedenken en ervaringen wil delen. Wij zorgen voor de rest.”
En als mensen interesse hebben?
“Dan zeg ik: neem contact op! Het idee is nog vers en we zoeken mensen die met ons willen meedenken. Niks is nog in beton gegoten. Dus dit is hét moment om aan te haken. Geen verplichtingen, maar wel de kans om invloed te hebben. Samen bouwen aan een arbodienst die écht samenwerkt, luistert, leert en verbetert.”