Waar kan je jouw inzetbaarheidscoach voor inzetten?
Jouw inzetbaarheidscoach kan je praktische hulp en coaching bieden om je medewerkers duurzaam inzetbaar te krijgen en te houden. De inzetbaarheidscoach is jouw coach. De inzetbaarheidscoach coacht jou bij de uitvoering van je leidinggevende werkzaamheden gerelateerd aan ziekteverzuim en inzetbaarheid vraagstukken. En doet dit, onder andere, door middel van het voeren van een (drie)gesprek in het geval van problemen van niet medische aard die de inzetbaarheid belemmeren.
Wanneer neemt jouw inzetbaarheidscoach het initiatief om contact te leggen?
Op een aantal vaste momenten nemen we contact op:
- Als bij de online uitvraag ‘bel mij’ is aangegeven;
- Rond 2-3 weken verzuim om te horen wat de visie van de werkgever is;
- Halverwege het 1e ziektejaar;
- 1e jaars evaluatie;
- Eindevaluatie plan van aanpak/voorbereiden WIA.
Wanneer kan jij het initiatief nemen om contact te leggen met jouw inzetbaarheidscoach?
- Iedere vraag of behoefte aan overleg met jouw inzetbaarheidscoach;
- Informatie over de Wet verbetering poortwachter, WIA en privacyregels;
- Coaching in hoe jullie (werkgever en werknemer) een werkhervattingsplan concreet kunnen invullen en vastleggen op basis van het advies van de bedrijfsarts;
- Advies over tijdelijke eigen of eventueel andere passende taken;
- Uitvoeren van een werk- en werkprobleeminventarisatie;
- Advies over de inzet van interventies op advies bedrijfsarts of eigen initiatief;
- Maken van afspraken tussen werkgever en werknemer, zodat de drempel naar het werk zo laag mogelijk blijft;
- Het bespreken van maatregelen ter beperking van de schadelast;
- Begeleiding bij een driegesprek;
- Preventief advies ten opzichte van frequent verzuimende medewerkers en duurzame inzetbaarheid;
- Overkoepelend advies op organisatieniveau.